چشم انداز :
محیط زیست طبیعی - این مخلوق زیبای الهی -
در فصل تابستان میزبان خانواده هایی است که برای گذراندن اوقات تابستانی و
تجدید قوای روحی و جسمی به سفر می روند. جنگل ها ، دریاها ، دامنه کوهستان
ها ، دشت های سرسبز و حواشی رودخانه ها حتی کویر تف دیده ، مقصد سفر ، یا
گذرگاه است.
ورود انسان به محیط طبیعی ، زیست گاه حیوانات را نیز تحت
تأثیر قرار می دهد. این امر گاهی به شکل مستقیم مانند : ماهی گیری، شکار
پرندگان و حیوانات مورد توجه است و گاه در اثر استفاده ی انسان از محیط
پرورشی حیوانات دگرگون می شود. استفاده ی معقول از محیط زیست و حفاظت از آن
مهم است تا زندگی دیگر موجودات زنده آسیب نبیند و نسل های آینده نیز از
بهره گیری نعمت های الهی محروم نمانند ؛ از این رو پرداختن به موضوع اخلاق
زیست محیطی همواره مورد نیاز و ضروری است که باید ارباب رسانه ها و
نویسندگان و گویندگان در فرهنگ سازی اجتماع آن را جدی بگیرند تا این وظیفه ی
عمومی نهادینه گردد. به منظور توسعه فرهنگ زیست محیطی استفاده از معارف و
آموزه های دینی مورد سفارش و تأکید اسلام از محورهای مهم امور فرهنگی
اجتماع به شمار می آید .
بر اساس گزارش سازمان های مسؤول ، بخش وسیعی از ذخایر طبیعت به علت رفتار ناصحیح انسان ها توان احیا و خود پالایی را ندارد.
در
اسلام هر گونه رفتاری که منجر به فساد در عرصه ی محیط زیست شود، نهی شده
است. عصیان گری بشر در برابر نظام آراسته و صالح جاری در عرصه ی محیط زیست
بحران آفرین است.
توجه به حفظ محیط زیست همواره در تمام ادیان الهی
مورد تأکید قرار گرفته است. در جهان بینی توحیدی هر عمل و رفتار شایسته از
سوی انسان که با نیت الهی انجام شود ، عبادت به حساب می آید . انسان ها نه
تنها موظف به اصلاح رفتار خود نسبت به طبیعت هستند ، بلکه در برابر
ناهنجارهای دیگران در استفاده از محیط زیست نیز مسؤول می باشند ؛ چرا که بی
تفاوتی در برابر خطاهای اجتماعی موجب شایع شدن آن می گردد .
محیط زیست (Environment):
محیط
زیست عبارت از محیط فیزیکی زیست شناختی و اجتماعی است که موجود زنده در آن
زندگی می کند و با آن در کنش متقابل قرار می گیرد . محیط زیست گاهی به
تمامی زیست کره زمین گفته می شود ، اما نواحی کوچک جغرافیایی ، یا حتی محیط
های کوچک تر از آن را نیز محیط زیست می نامند . (1)
اخلاق ؛ علمی است
که پیرامون صفات نهفته در نفس و نیز افعال ، اقوال و افکار صادره از این
صفات و چگونگی پاک سازی نفس از رذیلت ها و چگونگی تخلق به فضایل و نشان
دادن راه های سعادت جاویدان و غیره بحث می کند. (2)
در این نوشتار ،
اخلاق عبارت از دستور العمل های مربوط به حفظ محیط زیست و جلوگیری از انواع
تخریب آن می باشد ؛ همچنان که زیستن صحیح در محیط زندگی را به ما می آموزد
.
سفر ؛ سیر و سیاحت در زمین و مشاهده ی طبیعت زیبای خداوند است که
اگر با خرد ورزی و اندیشه همراه باشد، زمینه ی معرفت و کمال انسان را فراهم
می سازد. قرآن شریف نیز در آیات بسیاری به این موضوع اشاره می فرماید .
تجربه های مستقیم و غیر مستقیم بشر نیز سفر را عامل سلامت روح و روان و کار
آمدی عقل و راحت جان می داند.
اهمیت حفظ محیط زیست :
از
آن جا که محیط زیست بسیاری از ذخایر مورد نیاز انسان همچون ؛ معادن ، جنگل
ها ، آب ها ، حیوانات و ... را در بر دارد ، بی موالاتی در تعامل با محیط
زیست و تخریب آن آثار سوء و جبران ناپذیری را در پی دارد ؛ از این رو احکام
عملی محیط زیست دارای بعد فردی و حکومتی است . وظیفه ی حکومت اسلامی تقنین
و نظارت بر حسن اجرای قوانینی است که کردار انسانی را در قبال محیط زیست
معقول و مطلوب نموده تا مادر حیات و سرچشمه و گهواره ی زندگی دنیوی انسان
ها در مسیر تکامل مادی و معنوی او را یاری نماید ؛ بر همین اساس اصل پنجاهم
قانون اساسی جمهوری اسلامی می گوید : « در جمهوری اسلامی ایران حفاظت محیط
زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی
داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد ؛ از این رو فعالیت های اقتصادی و
غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند
، ممنوع است » .
بر این اساس باید همگان در حفظ محیط زیست کوشا باشند.
پرورش اخلاق زیست محیطی
در
فقه اسلام برای تمامی رفتارهای بشر ، قوانین و آداب وضع شده است. نظام
هستی که از سوی ناظم علیم و حکیم به وجود آمده ، با هدف و قانون از سوی
همان ناظم پیش می رود ؛ چرا که در بسیاری از موارد ، قوانین آداب بشری با
فرمان امیال نفسانی وضع می شود . دین مبین اسلام با مقررات اخلاقی و تعالیم
حیات بخش ، جلب منافع نوع بشر و مصالح فردی و اجتماعی را در نظر دارد و
حتی اغراض و امیال انسان ها را به اعتدال می کشاند.
آیات و روایات بسیاری اخلاق و آداب زیست محیطی را به صراحت بیان نموده است.
یکی
از مسایل مورد توجه خداوند در قرآن نسبت به توصیف عالم طبیعت و نیز توصیه
های اهل بیت علیهم السلام در زمینه ی چگونگی استفاده و برخورد با طبیعت آن
است که وظیفه انسان در برابر این نعمت ها و حقوق محیط زیست روشن شود. آدمی
اگر راه صحیح عمل به وظیفه را بداند، نیل به کمال مطلوب آرزوی درازی نخواهد
بود. کمال عملی انسان ناشی از کمال اخلاقی اوست ؛ زیرا " رفتار " همان
واکنش " اخلاق " است و کارهای انسان از ریشه های اخلاقی او تغذیه می گردد.
نباید فراموش کنیم که فهم مسایل اخلاقی و همچنین اخلاق زیست محیطی مستقل از
التزامات و تعهدات انسانی نیست و در این رهگذر اخلاق زیستی مرهون ارزش های
دینی است که بدون آن قادر به حفظ تعادل و توازن محیط زیست موجودات و
پیرایش آسیب ها نخواهد بود.
بهره برداری از طبیعت و جلوه های آن حق
انحصاری انسان ها نیست ؛ چرا که او تا جایی مجاز به دخالت در محیط زیست است
که به اهداف متعالی خود برسد و در جهت دست یابی به حیات طیبه و توسعه ی
متعادل که ضامن ارتقای صنع جسمی و روحی است ، گام بردارد ؛ از این رو باید
به گونه ای سفر نمود که خطری محیط زیست را تهدید نکند.
شیخ صدوق قدس
سره با سند از رسول خدا صلی الله علیه و اله نقل می کند که آن حضرت فرمود :
« سافروا تصحوا ؛ سفر کنید تا سلامت بمانید » . صحت در این روایت مطلق است
و شامل سلامتی جسم و روح و روان می باشد .
سیر و سفر نیز همچون سایر امور باید همراه مقصود و غرض شرعی و عقلایی باشد .
امام
صادق علیه السلام فرمود : « در حکمت آل داوود علیه السلام چنین آمده است :
به راستی که عاقل سفر نمی کند ؛ مگر در سه مورد : توشه برداری برای معاد ،
آبادانی معاش ، لذت بردن بدون انجام حرام » . (3)
قرآن کریم نیز در بسیاری از آیات با هدف عبرت گیری از عاقبت انسان های خطاکار امر به سیر و سیاحت می نماید .
در
اسلام سفر کردن آدابی دارد که برخی از آن چنین است : 1. ذکر بسم الله و
دعاهای سفر ، 2. طلب خیر نمودن ، 3. حرکت در زمان های مناسب ، 4. صدقه دادن
، 5. وصیت کردن ، 6. انتخاب هم سفر مناسب ، 7. یاری رساندن به همراهان و
پرهیز از اختلاف با آن ها ، 8. حسن خلق ، 9. همراه داشتن مایحتاج سفر. (4)
چگونه « سفر » اخلاق زیست محیطی را به مخاطره می کشاند؟
چون
آلاینده های سفر به شکل غیر متمرکز و پراکنده است ، پاکیزگی و بهداشت محیط
زیست را زودتر و بیشتر به چالش می کشاند که گاه فاجعه آفرین است.
آلودگی های محیط زیست به آبی و خشکی تقسیم می شود :
سفرهای محیط آبی ( Hydrosphere ) دریایی و رودخانه ای و نیز حواشی آن ها ؛ همچون : تالاب ها ، مرداب ها و دریاچه ها
موضوع اصلی بررسی حفظ زیست آبی است. در این سفرها نکات ذیل از اهمیت بیشتری برخوردار است :
1.
نریختن زباله ها داخل آب ، 2. آلوده نکردن آب ها با مواد شوینده ی شیمیایی
، 3. روشن نگه نداشتن خودرو در کنار آب ها ، 4. جاری نساختن فاضلاب کمپ ها
و چادرها داخل آب ها ، 5. شنا نکردن در آب های آشامیدنی چشمه ها .
فراموش نشود که آب های ساکن (Lentic water) در مقایسه با آب های روان(Lotic water) نیاز به مراقبت بیشتر دارند .
گونه
ای از چشمه های آب گرم حاوی مواد رادیواکتیو خطرناک است. این آب ها نه
تنها مفید نمی باشد ، بلکه در ایجاد برخی سرطان ها مؤثر است ؛ بنابراین
لازم است که چشمه ها آزمایش شده مورد استفاده قرار گیرد . از آن جا که محیط
زیست خشکی (Lithosphere) در تماس آلودگی طولانی با پهنه ی گسترده تر و
جمعیت بیشتر قرار دارد ؛ دامنه و عمق آن نیز جدی تر است .
خشکی ها شامل
: جنگل ها ، دشت ها ، دامنه ی کوهستان ها ، جاده ها و ... است . در مواجهه
با محیط زیست خشکی موارد ذیل از جمله خطرها و تهدیدهای محیط زیست خشکی به
شمار می آید :
1. دفع و رها سازی زباله های غیر قابل تجزیه، 2. ورود به
محدوده زندگی حیوانات که منجر به تخریب محل زندگی ، یا ترساندن حیوانات می
شود ، 3. شکستن شاخ و برگ درختان برای طبخ غذا و ... و نیز ساختن ذغال و
... ، 4. رعایت نکردن نظافت و محیط اطراف اقامت کوتاه یا طولانی ، 5. ایجاد
سرو صدا و هیجان در محیط آرام جنگل و کوهستان و بر هم زدن آرامش حیوانات و
ساکنین آن جا ، 6. شکار حیوانات برای تفریح و سرگرمی .
گردش گری و اکوتوریسم
اکوتوریسم
یا تورهای گردش گری به منظور جذب طبیعت دوستان ، طبیعت شناسان ، دانشمندان
، هنرمندان و ماجرا جویان است که انگیزه اصلی آن ها تفریح نیست ، بلکه
تماشا و پی بردن به شگفتی های طبیعت ، آشنایی با گونه های کمیاب ، پدیده
های طبیعی و حتی عجایب و اماکن دست نخورده و بکر مورد نظر است .
فعالیت
های اکوتوریستی عبارت است از : پیاده روی های برنامه ریزی شده ایستگاهی و
نیز دامنه نوردی ، عبور از رودخانه های خروشان با قایق های بادی ، سفر به
مناطق ییلاقی و عشایری ، سفر به روستا و مزارع اطراف آن ها به منظور ،
آشنایی با فرهنگ اهالی ، کوهپیمایی ، سفر به مناطق صعب العبور طبیعی ،
بازدید از غارهای طبیعی ، مطالعه طبیعت گیاهی و جانوری ، تماشای حیوانات و
پرندگان ، آشنایی با محیط زیست طبیعی . (5)
رعایت آداب سفر و اخلاق
محیط زیستی در گردش گری و اکوتوریسم اهمیت بیشتری پیدا می کند ؛ چرا که سهل
انگاری و بی مبالاتی درحرکت های اجتماعی و گروهی نتایج زیان بارتری به بار
می آورد.
آشنا کردن کودکان با اخلاق زیست محیطی
کودکان
نقش اساسی در انگیزه و انتخاب اولیای خانواده برای سفر و مقصد آن دارند ؛
از این رو باید آداب و اخلاق زیست محیطی با شیوه های خوب آموزشی به آن ها
نیز تعلیم داده شود. برای نیل به این منظور بیدار نمودن فطرت پاک توحیدی آن
ها و آشنا کردنشان با قوانین و مقررات و تعامل با همراهان سفر ، توصیف
محیط سفر و اهداف آن پارامترهای کمک کننده است :
1. دعوت به تماشای
منظره ها ؛ از این فرصت برای آموزش چیزهایی که کودکان از نزدیک کمتر دیده
اند ، یا هرگز ندیده اند ، استفاده کنید و درباره ی کوه ، جنگل ، صحرا ،
برف و باران و سایر پدیده های که در طول سفر می بینید با او صحبت کنید .
نیز می توان از عوامل محسوس برای هوشیاری ناخودآگاه آن ها بهره برد و
آفرینش زیبای الهی را به آن ها نشان داد . بهتر آن است که برای این امر از
قبل مطالعه داشته باشیم .
2. توقف برای استراحت ؛ اگر وسیله ی سفر ،
ماشین شخصی خودتان است ؛ برای جلوگیری از خستگی کودکان زمان بیشتری را در
نظر بگیرید . کودک شما به توقف های کوتاه نیاز دارد.
3. نقشه خوانی ؛
قبل از سفر ، نقشه ی مسیر به سوی مقصد را روی کاغذ بیاورید . مکان ها و
نقاط مورد علاقه ی کودکان را همراه نقاط مهم مورد نظر خودتان روی نقشه
علامت گذاری کنید و آن را به بچه ها نشان دهید. از آن ها بخواهید که در طول
سفر نقاط یاد شده را مورد توجه و دقت بیشتر قرار دهند ؛ بدین ترتیب سفر
شما نتایج سودمندتری خواهد داشت.
4. همراه داشتن وسایل نقاشی ؛ قبل از
سفر یک زیردستی مخصوص برای نقاشی و نیز چند قلم تهیه نمایید ؛ به این ترتیب
بچه ها می توانند بخشی از طول سفر را با نقاشی کردن بگذارنند . با این کار
زمانی را در سکون و آرامش به سر می برید که در این مدت می توانید نکته های
اخلاقی زیست محیطی را به آن ها بگویید . (6)
5. انتخاب زمان مناسب برای سفر ؛ تأثیر زمان مناسب در بهره گیری فرزندان از مظاهر زیست محیطی را نباید فراموش کرد.
6.
پرورش روحیه عبادت و معنویت ؛ جوانان آماده ترین گروه برای شنیدن و دیدن
مسایل معنوی هستند. بیان شیوا و ساده ، توجه دادن به مظاهر خلقت و جلوه های
معنوی و ایمان فرصت غنیمتی در طول سفر است. توجه به اقامه ی نماز و توقف
کوتاه در نزدیک اماکن عبادی و مذهبی ؛ همچون زیارت گاه ها و مساجد بین راه
از خاطرات خوش سفر می تواند باشد ، البته باید توجه داشت که در طول سفر
تنها این گونه مکان ها محل توقف و دیدن نباشد ، بلکه بخشی از گذرگاه های
سفر به حساب آید .
توصیه ها :
مراقب باشید گونه های گیاهی و جانوری غیر بومی را به محیط ناآشنا با محیط زیست آن ها وارد نکنید .
مواد
زاید و زباله را در محل مناسب قرار دهید ، یا حتی در صورت امکان به منزل
بازگردانید تا هنگام تخلیه ی زباله ها مسیر مناسب را پیموده باشید.
تا جایی که امکان دارد ، اتومبیل را روشن نگذارید .
در رودخانه ها و تالاب ها از مواد شوینده استفاده نکنید .
کیسه های پلاستیکی را در محیط خشکی رها نسازید . این توصیه ها را در محیط های آبی جدی تری بگیرید .
هنگام غروب با احتیاط و دقت بیشتر رانندگی کنید تا در برخورد با حیوانات وسط جاده ، اتفاق ناگوار رخ ندهد.
با آداب و رسوم محلی و تنوع فرهنگی کشور ، به ویژه در روستاها آشنا شوید .
با گشت های طبیعت گردی به گردش بروید تا در مورد تنوع زیستی دیدگاهی تازه و چند جانبه به دست آورید.
از پارک ملی یا جنگلی نزدیک محل زندگی خود دیدن کنید .
دوربین عکاسی یا فیلم برداری همراه داشته باشید و از مکان های زیبا و دیدنی تصویربرداری کنید .
پی نوشت ها :
1. حسن دولت آبادی ، فرهنگ محیط زیست ، ص 90 و 91 .
2. آیه الله مظاهری ، کاوشی نو در اخلاق اسلامی ، ج 1 ، ص 27 .
3. ر.ک ؛ وسایل الشیعه ، کتاب الحج و العروه الوثقی ، کتاب الحج .
4. وسایل الشیعه ، کتاب الحج ، باب آداب السفر الی الحج و غیره ، باب 1 ، ح 1 .
5. نشریه الکترونی دهکده .