زمین پاک

زمین پاک

مکانی برای تامل
زمین پاک

زمین پاک

مکانی برای تامل

مدیریت جهادی در موضوع آلودگی هوا


مدتی است شهرداری پایتخت برای مقابله با معضل آلودگی هوا آستین‌ها را بالا زده و اعلام آمادگی کرده است در صورت واگذاری مسؤولیت مدیریت و مقابله با آلودگی هوا به شهرداری این موضوع را در دست گرفته و سر و سامانی به اوضاع فعلی می دهد اما از زمان ارائه این پیشنهاد تاکنون هیچ موضع یا پاسخ روشنی از طرف دولت به عنوان متولی اصلی این موضوع دریافت نشده است و همین کم‌توجهی دلیل اصلی مسکوت ماندن طرح‌های عملی شهرداری برای افزایش تعداد روزهای پاک شده است. پیشنهادی که بسیاری از اعضای شورای شهر و همچنین کارشناسان گوناگون بر کارآمدی آن اذعان دارند.عزم جزم شهرداری برای کاهش این دغدغه‌ها و بویژه آلودگی هوا به‌خوبی مشهود است و صلاحی راهکارهای عملیاتی‌شدن این موضوع را در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تشریح کرده است.زمانی تنها راه مقابله با آلودگی هوا انتقال پایتخت عنوان شد که شهردار تهران این پیشنهاد را به عنوان دومین راه‌حل ارائه کرده است.
اختیارات تردد با شهرداری
موضوع مهم دیگری که می‌تواند از جمله راهکارهای شهرداری در تحقق مدیریت آلودگی هوا باشد، واگذاری اختیار تردد خودروها به شهرداری است.
کنترل کیفیت بنزین
موضوع سوخت هم که همیشه پای ثابت مباحث آلودگی هواست به‌عنوان یکی دیگر از مواردی مطرح شد که باید در کنترل آلودگی هوا به کنترل درآید. بنزین هم باید درست تولید شود اما در ادامه باید کاری کنیم که وسایل حمل و نقل عمومی گسترش یابد که بهترین نوع آن مترو است.
توسعه مترو؛ راهکار اساسی
در حال حاضر یک کیلومتر مترو بین 70 تا 90 میلیارد تومان هزینه حفر، تونل‌سازی، ریل‌گذاری، سیگنالینگ و خرید واگن دارد و هرچه پول بیشتر باشد به وسعت مترو بیشتر اضافه می‌کنیم.
اختیار و اعتبار لازم است
« در حال حاضر تهران 4 هزار اتوبوس کم دارد تا به ظرفیت مناسب برسد، از طرفی عمر مفید اتوبوس در تهران بیشتر از 5 تا 7 سال نیست یعنی ناوگان حمل و نقل عمومی باید نوسازی شود و 5/82 درصد از بودجه این کار باید براساس مصوبات قبلی از طرف دولت پرداخت شود.» این در حالی است که دولت باید یک سوم هزینه بلیت مسافران و همچنین 50درصد هزینه ساخت مترو را بپردازد بنابراین گسترش و توسعه متروی تهران نیازمند همکاری‌های اینچنینی است.
تصمیم‌گیری با کمیسیون ویژه
وقتی حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند، بنزین کمتر مصرف می‌شود، کمتر وارد می‌کنیم یا بیشتر به دیگران ‌می‌فروشیم اما راه تحقق آن نیز این است که دولت در کمیسیون ویژه تهران تصمیمات لازم را بگیرد تا در یک بازه زمانی کوتاه با کمک شهرداری و شورای شهر مشکل حل شود.
افزایش 2برابری ظرفیت ساخت داخل
علاوه بر این، تکیه بر توان داخلی و افزایش ظرفیت ساخت ریل و اتوبوس‌های شهری از دیگر راهکارهای شهرداری برای کاهش آلودگی هوا عنوان شد. به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران، مبنای طرح قالیباف دو برابر‌کردن ظرفیت ساخت ریل و اتوبوس‌های شهری است. وی بیان داشت: در حال حاضر 152 کیلومتر ریل آماده داریم که تأکید شده تا پایان برنامه آن را به 300 کیلومتر برسانیم بنابراین باید سالانه 30 کیلومتر احداث مترو داشته باشیم. حال اگر پول بیشتری وجود داشته باشد برنامه‌ای که قرار است 5ساله محقق شود را 2 ساله انجام می‌دهیم. البته گسترش ناوگان اتوبوسرانی به زمان کمتری نیاز دارد و راحت‌تر می‌توان آن را عملی کرد زیرا اگر مردم ببینند به جای 15 دقیقه بعد از 2 دقیقه اتوبوس به ایستگاه می‌رسد خودروی شخصی خود را استفاده نمی‌کنند و همین موضوع تعداد روزهای پاک پایتخت را بیشتر می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.